HAMSKIFTE – eller kan man være fynbo og bo i Gråsten?

(Potentielle læsere bedes vurdere, om der er det overblik og den kontinuitet i det skrevne, som gør historien fattelig og forståelig fra de indledende bemærkninger. Varer det for længe, før man fanger den røde tråd?)

……..

”Joooh, det var såmænd da godt nok alt sammen – men det er jo sønderjyder!” 

Far havde – meget mod sin vilje – deltaget i kusine Stellas konfirmation i Sønderborg og fortalte nu en nabo om oplevelsen. Og som det lille barn med lange ører, jeg var dengang, ja så undrede jeg mig. For sønderjyder, hvad var det mon for noget? Mon jeg nogensinde ville finde ud af det?

Det her ligger så langt tilbage, at oplevelserne fra krigens tid endnu sad i folk, og Sønderborg lå alt for tæt på Tyskland og dejligt fjernt fra Svendborg. Har min far nok syntes. Men det var første gang, jeg hørte ordet sønderjyder.

Senere var jeg med på skoleudflugt til Sønderborg. På den måde oplevede vi Danmarks historie mest håndgribeligt. Vi blev sendt på græs i skanserne, mens lærer Petersen og frk. Rasmussen slappede af. Bagefter skulle vi se slottet med Chr. II’s fængselscelle og fangehullet, og så havde vi en intern konkurrence om, hvor mange gange vi kunne rende op og ned ad trapperne, kan jeg huske.  

Da min moster, altså kusine Stellas mor blev skilt og flyttede til Esbjerg, var det slut med de sjældne familiebesøg med Mommark-færgen.

Det var mit sparsomme kendskab til det fra 1920 genvundne land.

……..

”Som ung konfirmand blev jeg af mor, sat i lære på …”.  Ja, bortset fra, at jeg hverken endte som admiral eller med kors og bånd og stjerner på, så beskriver visen her meget godt min debut ud i erhvervslivet. Og som nyuddannet kontorassistent havnede jeg af en eller anden grund i Struer, som ligger meget længere væk fra Sydfyn end Sønderjylland gjorde og som bekendt i den stikmodsatte retning. For en tid muterede jeg fra en blød fynbo til en bombastisk vestjyde. Men trods  forskelligheden i både folks dialekt og  adfærd, føler jeg mig lykkelig for de få år, hvor jeg boede der og  oplevede  Limfjordens skønne egne og det barske vejrlig. Og for de mennesker jeg traf.

Men hov, hvad blev der af den røde tråd. Det kan jeg rette op på ved kort at nævne vores jule-indkøbstur til Flensborg. For undervejs drak vi kaffe på en sønderjysk landevejskro.

En far, som hed Aage, havde tilbudt at leje en lille turistbus, som vi kunne fylde op med venner og veninder og køre i hele vejen ned gennem Jylland og tværs over grænsen til Tyskland. Det som jeg husker bedst var det fælles besøg på politikontoret, hvor vi skulle bestille vores allerførste pas, og det var sensationelt. Vi skulle måles og kigges i øjnene og rendte rundt imellem hinanden, så det må have været svært at holde styr på, om vi nu blev tildelt den rigtige højde, øjenfarve og andet væsentligt.  Jeg var den eneste, der havde været udenlands tidligere; en udflugt til Malmø sommeren forinden sammen med tante Tulle. Men det krævede ingen identitetspapirer.

……..

Efter min vestjyske periode besluttede jeg at indtage København, hvad jeg selv synes lykkedes mig ganske godt. I landets hovedstad har de alt det, som ikke findes i de mindre byer, jeg havde kendskab til. Bevares, i Svendborg havde vi da et teater og i Struer har de da det store, brølende Vesterhav; hvis man altså vil køre efter det. 

Men ved siden af al Københavns kultur fandt jeg – ikke uvæsentligt for en udefrakommende – en skøn palæagtig bygning, som rammen om de mest pragtfulde kollegaer, jeg overhovedet har oplevet.  

En epoke for sig, men hvad der er vedkommende i historien her er, at min håndboldklub Mariendal, havde en venskabsklub i Flensborg. Jeg var med dernede to gange og husker de aggressive toldere i Kruså, hvor vi blev smidt ud af bussen og alt blev ransaget. Sønderjyder eller hvad? De glemte at respektere det udbredte argument, at sportsfolk er ordentlige mennesker!

……..

Videre ud i livet trods gode dage og magelige rutiner.  Verden ventede, bare et spørgsmål om at få lukket op. Efter års vagabondering rundt i mange lande tog jeg hyre som stewardesse på en Mærsk-båd. Nu skulle kloden også betragtes fra søsiden. Her mødte jeg min skæbne, for efter påmønstring i det nordvestlige Frankrig og nogle dage i rolige farvande løb vi ind i en gevaldig storm i Biscayen. Skibet krængede voldsomt fra side til side, mens de kolossale bølger masede øresønderrivende mod forstavnen. Omkring ved 18-tiden, hvor jeg sammen med hovmester, koksmat og flere andre befandt mig i pantryet og forsøgte at få gang i gryderne, forsvandt strømmen totalt. 1. maskinmester kom til hjælp, der hvor vi nærmest kravlede rundt blandt væltede skraldespande og andet løsrevet grej. Hvor længe det varede, før vi fik styr på det allernødvendigste husker jeg ikke. Men jeg husker 1.mesters snarrådige redningsaktion, som skaffede os både strøm og lys.  Han,  som siden da har taget sig af mine elektriske installationer; for det var ham,  jeg blev gift med. ”Men du skal ikke forvente, at jeg nogensinde vil bo i Sønderjylland!”, gav jeg ham straks besked om –  for fik jeg mon fortalt, han er gråstener?

Trods sin herkomst blev han vel modtaget i min familie, hvor de satte overmåde pris på hans praktiske kunnen. Men han blev komplet overrumplet, da min livsveninde kom forbi for at hilse på med ordene: ”Jamen kan du da ikke huske, vi altid har sagt, at vi aldrig ville giftes med en sømand eller en sønderjyde!” Han har flere gange siden oplevet den specielle tone og kemi, hun og jeg har dyrket siden vore første skoledage. Og han er ikke begejstret.

……..

Esbjerg dannede rammen om de fleste år af vores samliv. Byen, hvor vi blev gift, købte vores hus og fødte vores børn. Det var der, jeg lod mig opgradere til lægesekretær for at bidrage til hjemmets opretholdelse, da min hr. ægtemand gik i land og fik et almindeligt landkrabbejob. Måske var det lidt af en tilfældighed, men jeg faldt til og indordnede mig. Så jeg heppede på EfB, pralede af vores flotte svømmestadion og nægtede på det bestemteste, at den berygtede fiskestank nåede hjem til os. Patriot kaldte mit ældste barn mig, da hun flyttede hjemmefra og var udstyret med sengetøj med fiskemotiver.

……..

”Bytte, bytte købmand” –   lige midt i den økonomiske krise, hvor køb og salg af fast ejendom var en umulighed.  Sat overfor et ultimatum:  vil du eller vil du ikke indgå en byttehandel med den 8 værelses store  villa i Esbjerg og i stedet blive ejer af et skagensrødt træhus på havnen i Gråsten?   

Uden betænkningstid befinder man sig så alligevel og på trods af alt i Sønderjylland. For hvorfor sige nej til at flytte efter ca. 40 år på samme adresse? Livet har dog vel mere at byde på? Og nej, vi er ikke flyttet for at komme nærmere på familie, børn og børnebørn. Afstanden er stort set den samme, men vi er til enhver tid parate til at køre de ca. 2 timer, turen varer.

……..

Blev jeg så sønderjyde? Og skuffede jeg min fars ideologiske indstilling til folks nationalitet?  Det sidste er svært at udtale sig om så  mange år efter hans død. Men mon ikke at han fra det hinsides har indset, at man bør tilpasse sig. At det er mere end 100 år siden, Sønderjylland blev dansk.  Og man skifter for øvrigt ikke identitet ved at flytte til en anden landsdel. Gør man vel?

Ja, jeg har boet mange steder, Fyn, Jylland, Sjælland, Sønderjylland –  og også udenlands, blandt andet 10 måneder i en skibskøje rundt på de store oceaner. 

Men nu bor jeg her, og hvis nogen skulle søge efter mig, så har jeg omsider fundet min endelige adresse.

20 thoughts on “HAMSKIFTE – eller kan man være fynbo og bo i Gråsten?

  1. Wauv Ella. Den glæder jeg mig til at nærlæse (har læst den løseligt) og kommentere! Det varer lidt. Har nogle ting der skal gøres her🙄😅Historien er meget vedkommende! Og som jeg vist har fortalt var jeg gift med en sømand (der var gået i land). Det er en tekst, der går mod lokalpatrioterne 😂
    Skal videre med påskefrokosten!
    Foreløbig bedste hilsener Anne

    Liked by 1 person

  2. Hej Anne,
    Jamen tusind tak for så hurtigt at reagere, dejligt når der er “hul”, så er der håb om, der dukker mere op. Glæder mig til du kommer igen. Skål og velbekomme!
    Nej, det vidste jeg ikke om dit sømandsægteskab.
    Hilsen Ella😊

    Like

  3. Åhhh… Ella hvor er det skøn læsning – jeg vender tilbage, men du skal lige vide at det er en perle du her har skrevet. Fin i opbygning, sproget humoristisk drejet, som kun du kan og frem for alt helt uden selvhøjtidelig attitude. Du kan altså skrive så øjnene bare fortsætter – selv om jeg kun havde regnet med lige at kikke. Ligesom Anne er jeg i gang med andre ting og har i dag fået mit første Phizer-stik. kh m

    Liked by 1 person

    • Hej Mille,
      Hvor sødt sagt af dig. Som du ved var jeg i tvivl om, hvad jeg skulle bruge den her chance til. Hovedet vrimler med brudstykker, men det med at samle det til et hele er det svære. Så det blev en selvbiografi – selv om jeg jo aldrig skriver om mig selv elleres. Nå jo, det gør jeg vel for resten? At komme med et kapitel midt i det hele af “Marie” har jo ingen relevans her. Lad os se til efteråret, måske kommer Brynja med nogle forløsenmde ord.
      En af dem fra du ved, Erindringsværkstedet kom – for en gangs skyld – med argumenter om, at jeg spreder mig over for meget. Vi andre holder os til emnet – sagde hun.
      Jeg skal spise, får jeg besked om, men tak for ordene Mille.

      Hilsen Ella

      Liked by 1 person

  4. Dejlig fortælling Ella, der fik mig til at trække på smilebåndet.
    Godt og flydende fortalt – i en ensartet og gennemført tone – og den eneste “anklage” er, at der gerne måtte være flere detaljer med i afsnittet om maskinmesteren – for den historie fortjener virkelig lidt mere plads!

    Det her er blot min hurtige, umiddelbare reaktion, da jeg kun læste teksten hurtigt. Så jeg vender nok tilbage, når jeg forhåbentlig får tid til at nærlæse.

    kh. Nana

    Liked by 1 person

  5. Hej Nana,
    Skøn kommentar, tak til dig. Men du må da gerne komme igen!!
    Ha, ha, maskinmesteren, jamen det er ham jeg stadig spiser morgenmad (mm) sammen med.
    Og så blev der da endelig mulighed for mig til at “udgive” en selvbiografi, selvom den nok ikke bliver læst af specielt mange personer.
    God påske🐤🐥🐣
    Hilsen Ella

    Like

  6. Kære Ella.

    Så lakker påsken mod enden. håber, du har haft en god en af slagsen..
    Jeg har læst din tekst, og nu ved jeg lidt mere om dig og dit liv 🙂
    Det er en fin tekst med et tydeligt overordnet tema. Jeg synes, det er interessant om man bliver “farvet” af den egn man bor i. Hvad sproget angår er det min opfattelse, at det gør man i nogen grad. jeg har i hvert fald for længst rystet det københavnske sprog af mig ,De jyske unger fattede jo ikke, hvad jeg sagde 🙂
    Teksten er fint bygget op i forhold til emnet/temaet ,Det er fint illustrativt med din og din barndomsvenindes minder, som din mand ikke er helt glad for.
    Som led i en selvbiografi, må den meget gerne udvides. særligt historien om maskinmesterens redningsaktion fortjener mere plads og flere detaljer, for hvordan gjorde han? Jeg er da lige ved at revne af nysgerrighed 🙂
    Du har helt sikkert oplevet meget, og noget af det, har jeg jo tidligere læst om og hver gang med fornøjelse. jeg tænker, at en lidt forkortet udgave af denne tekst ville være god som indledning. bare en tanke 🙂

    vh. Amanda

    Liked by 1 person

  7. Hej Amanda,
    Tak for dine fine kommentarer. Tja, det var “her er mit liv” sådan kortfattet.
    Jeg er slet ikke og har aldrig – til forskel fra dig – været i gang med fiktion af nogen art, kun familiehistorierne, som ikke rigtigt har nogen relevans her. Desværre, for jeg vil egentlig gerne ha’ færdiggjort det, jeg er begyndt på.
    Sønderjysk historie er et begreb, som der ikke er noget entydigt svar på. Når min far i sin tid udtalte sig om sønderjyder, mente han nok, de var farvede af naboerne på den anden side grænsen; måske redte han alle over en kam?
    Her 75 år efter krigens slutning er der stadig en hel del, der hælder mod syd. Her i vores lille by har vi både tysk skole, børnehave og tysk roklub. Og i Sønderborg har slesvigsk parti 8% af stemmerne i byrådet. Til gengæld er der en del dansksindede på den anden side grænsen. Jeg ved, du er uddannet lærer, og hvis du har historie som linjefag ved du sikkert, at det sønderjyske spørgsmål er umuligt at få rede på – jeg har forsøgt i flere år, men må melde pas.
    Her i vort kvarter er vi næsten udelukkende tilflyttere både fra ind- og udland, Så vi snakker dansk uden accent, og så benytter vi os da af det store udland, som vi når bare 17 km mod syd. (Jeg håber, butikkerne i Flensborg snart åbner igen!)
    Maskinmesteren, jamen han er nævnt i nogle af mine bidrag til DnS og Saxo, men som omskrevet, altså der hvor jeg har lavet en historie ud af egne oplevelser. Men han figurerer vist ikke i mine sømandshistorier, det er mere andre personer fra besætningen. Men det kunne, som du foreslår, være indledning til en selvbiografisk “roman”, hvis der altså var nogle, der gad læse den!!
    Og ja tak, vi har haft en god påske, hvor vi i dagene forinden var i sommerhus ved Vejlby klit nær Harboøre, og hvor jeg genså steder fra min Struer-epoke.
    Hilsen Ella

    Like

  8. Hej igen Ella

    Dejligt at I har haft en god påske. Det har jeg bestemt også 🙂
    Nå, men jeg ville egentlig se, om der var dukket flere kommentarer op til din historie. det er der så ikke lige …
    Så kan jeg da lige fortælle, at jeg ikke har liniefag i historie, men som du ved, interesser historie mig. jeg valgte dog i sin tid samfundsfag – og engelsk. det er ganske rigtigt ikke helt nemt at få styr på Sønderjyllands historie, men der har for nylig været en del udsendelser om emnet (i anledning af 100-årsdagen for genforeningen). Dem har du sikkert set?
    Jeg vil gerne læse din familiekrønnikke, når den er færdig, og mon ikke der er andre, der også vil.Om det ligefrem bliver en bestseller kan jeg ikke love :-)) der er jo mange, mange bøger til salg. jeg er f.eks lige straks klar med en.

    vh. Amanda

    Liked by 1 person

  9. Hej igen Pia,
    Spændende at du står i begreb med at udgive, det må du huske at fortælle mere om. Jeg vil selvfølgelig gerne læse din roman, og måske støder jeg på “kendisser”?.
    Der er flere af vore skrivevenner som har skrevet bøger, jeg kan godt anbefale Ina Ravnkilde med “Søndag er en god dag”, Finn Wilkens “Danutas Hævn” og Per Lau Jensen “Illa Isabella” – Per L.J. lever af at være forfatter, og jeg husker ham fra Saxo, hvor han gav gode kommentarer. Man havde vel nok hver især et begrænset antal, man skrev til/med, så der er givetvis mange flere, som er lykkedes med at komme hele vejen.
    Jamen jeg håber da bestemt også selv på flere besøg, men jeg er på en hel uge endnu, så mon ikke flere kigger ind?
    Hundredeåret for Genforeningen år 1920/2020 var slået stort op, men stort set alle arrangementer blev aflyst. Vi nåede heldigvis at opleve Bertel Haarder på Gram Slot til afstemningsfesten (med sønderjysk kaffebord) 14 dage før landet blev corona-lukket. Men der har været rigtig meget i medierne. Og hold da op, hvor der er mange som har skrevet romaner om dansk/tyske krige de sidste år. For mig ser det ud, som alt bliver antaget. En af dem jeg kan gå ind for er Karsten Skov, som bor tæt herved. Først skrev han en roman om 1.verdenskrig, og siden fik han organiseret, at romanen blev filmatiseret : Krig og kærlighed. Den har du måske set?
    Nå, men jeg må tage mig selv i nakken og se at få gang i skriveriet igen. Det her er bare “en overspringshandling”, som jeg egentlig var lidt beklemt ved at offentliggøre. Men når nu jeg har mulighed for at nogen gider læse mig, så griber jeg chancen. Sådan helt seriøst har jeg aldrig søgt betalæsere til min familiekrønike, for jeg har mine egne meningerne om, hvordan handlingen og forløbet skal være. Og det duer jo ikke!
    Men tak for genbesøg.
    Hilsen Ella

    Like

  10. Hej Ella

    Jeg har ikke glemt dig, og jeg lover dig en kommentar. Lige nu har jeg læst din historie, men jeg er lidt for træt til at kommentere. Det skal jeg nok nå uanset hvad. Jeg kender ikke selv så meget til Sønderjylland, men jeg har dog nogle aner langt tilbage, der kommer derfra. Og jeg har haft sønderjyske venner, som når de skulle underholde talte sønderjysk. Det er en skøn dialekt, synes jeg.
    Kh
    Marie

    Liked by 1 person

  11. Kære Ella

    Det er en forrygende historie! Du kunne godt lade den være et skelet til en roman/selvbiografi.
    Det er så fint og levende et sprog, du fremstiller historien med, at jeg ikke kan forestille mig, at der findes nogen, som ikke ville finde fornøjelse og spænding i at læse den.
    Der er mange lokalpatrioter (sagt med kærlighed) i vore lille land, at jeg er helt vild med, at du så godt som en kamæleon forvandler dig til at være en del af det tilflytningssted, du befinder dig i.
    Desuden er tiden, du fortæller om, også min ungdomstid, hvor jeg vagabonderede – dog ikke på de store oceaner.
    Det er altså virkelig spændende læsning Ella. Jeg ville bare gerne have mere at vide!

    Hvorfor flyttede du til Struer? Der er lidt ‘blå anemone’ i det. Måske gjorde du det af samme årsag (nysgerrighed) som bevirkede, at du ellers flyttede rundt. Måske var ønskejobbet netop der.
    Hvordan med at finde et sted at bo for lidt længere tid eller midlertidigt? Jeg husker, jeg boede på værelser, hvis det var af længere varighed, ellers var der noget der hed KFUK og vandrehjem.
    Som sømand havde du andre muligheder.

    Du slutter din farverige fortælling med at du endelig har fundet et sted, hvor du bliver – Sønderjylland. Lidt selvironi i tilgift, da du dog har stiftet familie har boet og nærmest blevet lokalpatriot i Esbjerg. “For hvorfor sige ned til at flytte efter 40 år samme sted?”

    Du efterlyser den røde tråd. For mig blev den indfanget hurtigt, og den løber kontinuerligt og fint gennem det hele fortællingen.

    Tak for en farverig tekst med dejlig humor!

    De bedste hilsner fra Anne

    Liked by 1 person

  12. Hej Anne.
    Det var dejligt, du kom igen. Og det er dejligt, du husker tiden der lige omkring 1960’erne, hvor man boede på lejet værelse. Grunden til jeg flyttede fra Svendborg var, at min læreplads var på vej til konkurs (det var ikke min skyld!!) og der var ingen andre i Svendborg, som havde lyst at betale sådan en grønskolling den udlært-løn, som min mor sagde, jeg burde ha’.
    Det er helt uvirkeligt at huske på, at man f.eks. fik vasket på vaskeri og kom hjem med tøjet i en stor brun papirpakke.
    Da jeg kom til København boede jeg på pensionat med udsigt til Frederiksberg Rådhus, og de år var uforglemmelige, også kollegialt, for vi kom “meget tæt på hinanden”.
    Sjovt du nævner at bo på vandrehjem. De år, hvor jeg rejste, måtte jeg ind imellem ty til mit firma i København (det var B&O) for at tjene penge. Den ene gang havde jeg ingen sted at bo, så jeg overnattede de 3 nætter, som var max., på Bellahøj vandrehjem og en enkelt nat hos en kusine – og så forfra indtil der var en i Albertslund, som forbarmede sig over mig og lod mig bo der.
    Ønskejob!! -. nej det er nok meget tilfældighedernes spil og pludselige indfald, der har drevet mig rundt. Måske var jeg havnet i et direktørjob, hvis jeg havde haft en plan, men det var/er ikke lige mig!! Og efter jeg blev gift – med maskinmesteren!! – har jeg ladet ham tjene penge, for det kan han godt li’. Så i Esbjerg har jeg mest haft deltids- og vikarjobs.
    Så jeg kan tilslutte mig Erik Clausens vise ord om, at 25-års jubilæum – i stedet for belønning – burde udløse en bøde.
    Jamen det er da sjovt at skrive om sit liv, men med henblik på en bestseller, var det vist bedre at hedde Pia Kjærsgaard eller prins Henrik!
    Så jeg må nok indskrænke mig til de her 40 linjer og sige tak til dig for læsning.
    Hilsen Ella

    Liked by 2 people

  13. Hej igen Ella
    Har lige været på visit på din blog og kan se, at du har fået pænt mange kommentarer. Naturligvis er de positive, for det er altså så godt, det du har skrevet. Tak for telefonsnakken mens jeg ventede på PostNord. Vi må bakke hinanden lidt op, så vi får færdiggjort noget af det, der nu snart har været 10 år undervejs. Hilsen “esbjergenseren”

    Like

  14. Hej Mille,
    Nej jeg har ikke fået mange kommentarer, og folk skal ikke føle sig forpligtede til at skrive, hvis de ikke synes at have noget at sige. Det behøver ikke at være “tak for sidst”, fordi jeg altid kommenterer alle. Men så kommer man alligevel i tvivl, for hvis “de andre” ikke gider læse, hvad man skriver, så er del vel heller ingen interesse for ens kommentarer.
    Ja Mille, måske skal vi to se at få noget færdigt, som vi talte om.
    Hilsen Ella

    Like

  15. Hej Ella
    Bedre sent end aldrig med min kommentar.
    Det er en skøn historie, du har skrevet om dig selv fra en geografisk synsvinkel. Du må have været det, man kalder eventyrlysten, men maskinmesteren fik dig på andre tanker. Netop denne vinkel gør, at jeg meget gerne ville høre lidt mere om denne maskinmester, fordi ikke bare den dramatiske scene men han er tekstens vendepunkt.
    Jeg har ikke selv flyttet så meget rundt, men nåede dog at bo i København to gange, på Bornholm et halvt år og langt ude på bøh-landet i et år, før jeg vendte tilbage til udgangspunktet, Århus.
    Du var umådelig tilpasningsdygtig.
    Jeg synes, den røde tråd går fint igennem, og teksten er ikke for lang, der kan godt fyldes mere på.

    Kh
    Marie

    Liked by 1 person

  16. Hej Marie,
    Dejligt du holder ord, tak for det. Ja, det var sådan i al korthed historien om mit liv, hvordan det er gået og fortsætter med at gå. Hvordan jeg for det meste bare lod tilfældighederne ske uden den helt store planlægning, men måske også har forsømt at sætte mål og gøre noget ved det. Og det er da rigtigt at “maskinmesteren” er mere jordbunden og ikke altid med på de vilde vover. På den anden side har vore børn da forhåbentlig haft en nogenlunde tryg opvækst, hvor den flagrende mor blev holdt lidt nede.

    Det glæder mig, du kan fange kontinuiteten, for ind imellem blander jeg for meget sammen i en enkelt beretning, så den er vanskeligt at følge. Jeg kan godt være misundelig på dig, som på et tidligt tidspunkt valgte en historie, som du forfølger og til enhver tid fører videre. Jeg melder mig jo på banen her, fordi jeg gerne skrive og gerne vil kommenteres, men da det blev min tur, anede jeg ikke, hvad jeg skulle skrive om. Bare at digte noget fantasi uden bestemt relevans er slet ikke mig, det kan jeg ikke bruge til noget.
    Men tak for ordene.
    kh Ella

    Like

  17. Hej Ella
    Sjovt du nævner planlægning. Jeg har heller aldrig planlagt mit liv. Havde jeg det, var der måske nogle meget vigtige ting, der aldrig ville være sket, for så havde jeg ikke været på rette sted til rette tid. Der hvor man bare er heldig.
    Først her i de seneste år, er jeg blevet bevidst om, at der er mennesker, der planlægger deres liv. Det er som sagt aldrig faldet mig ind, at man kunne det.

    Kh
    Marie

    Liked by 1 person

  18. Kære Ella

    Jeg ved godt jeg er sen på den. Min hjerne har i lang tid nægtet at være optaget af andet end sindssyg belastende smerter, krykstokke og endelig en ankeloperation. Håber du når at få min kommentar med dig alligevel.

    Den røde tråd er der lige fra første sætning, måske fordi din situation som fynbo i Sønderjylland er så genkendelig fra mit eget liv. Din tekst er sprudlende, livlig, munter og rablende på en god måde, for du forstår at fortælle løs uden at spekulere på så meget andet end at fortælle. Det er ægte fortælleglæde, og det smitter, jeg kan ikke andet end smile til en historie der bare render af sted.

    Fartet rundt i udlandet, sejlet, oplevet at finde den eneste ene midt i en storm …. der er meget af det jeg gerne ville høre mere om, så du må ikke stoppe her. Jeg ved godt du har røbet noget af det i tidligere tekster, men alligevel – mere vil have mere.

    Din opfattelse af Sønderjylland set med fynske øjne, ja den kan jeg godt genkende. Som Odensebarn vidste jeg heller ikke meget, havde vel hørt lidt i skolen, men ikke forstået, for hvordan kan vi forstå sønderjydernes oplevelse fra de 56 år under tysk overherredømme. Et herredømme hvor prøjserne gjorde hvad de kunne for at fortyske egnen og udslette danskheden. Takket være især H P Hanssen lykkedes det ikke for dem, men smerten sidder i nogle sønderjyder stadigvæk. Det mærkede jeg nok i mine mere end 30 år i det øverste Sønderjylland, en tid hvor jeg blev meget bevidst om at hvor glad jeg end blev for sønderjyderne og den smukke egn syd for Kongeåen, ja så var og er jeg fynbo. Du siger du ikke har forstået det sønderjyske spørgsmål, nej det kan jeg følge dig i, men jeg fornemmer at nøglen ligger i optakten til den katastrofale krig hvor de høje herrer i Kbhvn. traf nogle helt forrykte beslutning. Men også i de 56 år hvor sønderjyderne ikke følte at de øvrige danskere interesserede sig en dyt for deres kamp. En manglende forståelse der stadig præger forholdet mellem sønderjyderne og især københavnerne.

    Nok om det. Dit sprog er det levende berettersprog, mundtligt og muntert, så det er helt naturligt at der måske er en ufuldstændig sætning. Til gengæld må jeg protestere over de ”øresynderdrivende” bølger, mon ikke du mener øresønderrivende, for det der med synd er vist noget helt andet.
    ”En far som hed Aage …” – far til hvem? – og hvordan kom det med en far ind i billedet? Jeg får et billede af en skoleklasse på politistationen, men du var vel voksen på det tidspunkt? – eller måske så pjatteung at veninder i flok kan være som en skoleklasse.

    I småtingsafdelingen:
    ” det må have være svært …” – det må have været …

    Det var god læsning, og sjovt at høre om dit liv. Du bekræfter at alle mennesker har en historie der er værd at høre, og især når man har været så meget omkring. Om folk gider læse din beretning om dit liv? – det kan jeg love dig for.

    kh dorte

    Liked by 1 person

  19. Hej Dorte,
    Det var bare så godt du kom med også. Og så kan jeg regne med dig, når der er fejl i det skrevne, og uha da, hvilket ord jeg der havde komponeret. Det er omgående rettet – hvad ville dansk sprognævn dog ikke sige til den gang bavl.
    Jamen jeg havde godt spottet, du har været syg. Håber det går bedre nu! Det bliver vel snart din tur til at aflevere en historie? jeg skal nok være der.
    En far der hed Aage, ja det var altså en venindes far. Overvejede lidt, hvordan jeg kunne udtrykke mig uden at gå for meget i detaljer, for der er selvfølgelig mange personer, der har sat sit præg på mit liv. Men det er så et helt andet kapitel.
    Tja, det der lidt fjantede har hængt ved altid. Og stadig startes hver dag op med lidt grinen og pjatten, når vi tager vores morgendyp i havet kl. 08 året rundt.
    Det er dejlige ord du giver mig med på vejen, det varmer. Og jeg kan kun give dig ret, her er smukt i Sønderjylland. Men mon ikke man mere end nogensinde har bidt mærke i smukke steder rundt i Danmark det seneste år. Fyn er – foruden at være Danmarks midtpunkt – et godt sted af befinde sig. Vi kommer dog sjældent til min fødeegn, men til Odense, hvor datter med fam. har boet i ret mange år efterhånden.
    Du peger på mange ting, som jeg er glad for, f.eks. levende berettersprog, dejligt prædikat, tak for det og i det hele taget for kommentaren.
    Hilsen Ella

    Liked by 1 person

Skriv en kommentar